Czym różnią się od siebie żurawie wieżowe i hydrauliczne?

Branża budowlana stale się rozwija. O ile dla osoby związanej z nią wszelkie kwestie dotyczące sprzętu i jego nazewnictwa są oczywiste, to dla tych, którzy zajmują się na co dzień czym innym, odnalezienie się w budowlanym chaosie może być problematyczne.. Dzisiaj przygotowaliśmy krótki poradnik na temat rodzajów dźwigów, który przyda się przede wszystkim branżowym laikom.

Żuraw wieżowy – mocarz na horyzoncie

Żuraw wieżowy, potocznie zwany dźwigiem to maszyna, która nikomu nie powinna być obca, gdyż to właśnie ona najczęściej informuje o trwającej budowie już z całkiem sporych odległości. Smukła, imponująca konstrukcja została zaprojektowana w taki sposób, by umożliwić łatwe przenoszenie ładunku na ograniczonej powierzchni.

W zdecydowanej większości przypadków specjalistyczne sprzęty dźwigowe montowane są stacjonarnie (na ziemi lub na kondygnacji budynku), a więc ich pole manewru jest mocno ograniczone. Niekiedy można spotkać się z żurawiami montowanymi na gąsienicach lub szynach, co poprawia zasięg maszyny.

Skąd na placu budowy biorą się żurawie wieżowe? Odpowiedź jest prosta: są one transportowane w postaci modułowej wraz z pozostałym sprzętem. Tak przywiezione puzzle są natomiast składane najczęściej za pomocą… dźwigu samojezdnego.

Powszechnie wykorzystywane dźwigi mogą przenosić ładunki o masie 5-10 ton, natomiast rekordzista może pochwalić się udźwigiem równym 240 tysięcy kilogramów!

Żuraw hydrauliczny – kompaktowy siłacz

Dźwigi samojezdne to maszyny bardziej uniwersalne. Wynika to z faktu, że same w zasadzie są samochodami, które dopuszczone są do poruszania się po drogach publicznych. Z jednej strony stwarza to niesamowite możliwości, natomiast z drugiej – wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Zalety tego typu żurawi to między innymi: udźwig (nawet 50 ton dla powszechnie spotykanych maszyn), możliwość bezproblemowego dojazdu w niemal każde miejsce, a także łatwość manewrowania i korygowania położenia pojazdu. Ograniczenia, jakie wynikają z połączenia żurawia i auta to natomiast zasięg wysięgnika, który w większości przypadków jest znacznie mniejszy niż w żurawiach wieżowych. Pewnym rozwiązaniem może być tutaj dźwig wieżowo-samojezdny, będący połączeniem obu typów maszyn.

Podsumowanie

Zgodnie z powyższym, z całą pewnością można powiedzieć, że dźwig dźwigowi nierówny. Największe różnice pomiędzy opisanymi rodzajami tych ciężkich maszyn to udźwig oraz mobilność. Które rozwiązanie jest lepsze? Cóż, to już zależy od sytuacji i potrzeb firmy budowlanej.

Więcej szukaj na Baukrane.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *